Najnowsze artykuły

Najlepsze gry, w które zagrasz bez...

Zdarza się to nam wszystkim, może to być zaplanowane lub może to być wypadek - w każdym razie może to być katastrofalne. Ale prędzej czy później...

Czytaj Więcej

Recenzja nowej konsoli od Sony - PS5

Na pewno nie można oskarżyć Sony o to, że grało bezpiecznie, jeśli chodzi o projektowanie tego, jak będzie wyglądać PS5. To bardziej dzieło sztuki nowoczesnej niż konsola z eleganckimi, zakrzywionymi panelami i czarno-białym schematem malowania. Tak naprawdę, to tak jakby ktoś w firmie Sony przypadkowo zatrudnił architekta do zaprojektowania PS5 i nie chciał nikomu powiedzieć o swoim kokpicie, więc zwinęli się z nim. Przybliżenie, a przekonasz się, że panele konsoli mają teksturę, na którą składają się te same symbole zdobiące przyciski twarzy na kontrolerze, słynne koło, kwadrat, trójkąt i ex. Niezależnie od tego, czy go kochasz, czy też nienawidzisz, jest to projekt, który wymaga opinii, dominujący niezależnie od tego, w jakiej przestrzeni go umieścisz. Osobiście, nie bardzo mi się to podoba. W związku z tym wydaje mi się, że PS5 został zaprojektowany tak, aby stać w pionie, a nie w poziomie, jakbym go miał. Krzywe działają lepiej, kiedy wskazują na niebo jak wieża Saurona. Myślę też, że wersja PS5 bez napędu dyskowego wygląda lepiej, ponieważ napęd dyskowy dodaje garb jak wielbłąd, który zakłóca płynące linie.

W zestawie znajduje się podstawka do utrzymania PS5 w pozycji stabilnej w pionie. Do użytku poziomego należy obrócić część podstawki, a następnie niezręcznie zatrzasnąć ją z tyłu maszyny. Prawie sprawia, że konsola wygląda jak pływająca, co jest całkiem fajne, ale nie jest tak solidnie trzymana, jak bym chciał - jeśli w ogóle przesuniesz konsolę, łatwo ześlizgnie się prosto z podstawy. To tylko coś, o czym należy pamiętać, jeśli manipuluje się kablami lub czymś podobnym.

To też jest wielki drań maszyny. 15.4 x 10.2 x 4.1 cala białego i czarnego plastiku, który praktycznie wypacza grawitację wokół niego. Mam go już od kilku tygodni, ale wciąż nie mogę się powstrzymać od zauważenia PS5, gdy tylko wchodzę do mojego pokoju. Ma to jednak uzasadnienie w tym rozmiarze, jeśli chodzi o radzenie sobie z ciepłem i zachowanie ciszy, więc wybaczam jego hojne proporcje. Zastanów się tylko, gdzie zamierzasz go położyć, kiedy go kupisz. Mógłbyś skończyć z kupowaniem zupełnie nowego stojaka na telewizor.

Doceniam też łagodne oświetlenie, które znajduje się pod białymi panelami. Gdy konsola jest włączona, zapewniają one ładne, subtelne niebieskie podświetlenie, a potem PS5 jest w trybie spoczynkowym - przyjemną pomarańczową poświatę. Chociaż w roku 2020, wydaje mi się, że Sony przegapiło pewną sztuczkę, nie pozwalając nam dostosować oświetlenia do własnych potrzeb.

Jeśli chodzi o te ogromne białe skrzydła, to łatwo jest je włączać i wyłączać, aby uzyskać dostęp do gniazda rozszerzeń pamięci masowej (więcej na ten temat później), a ponieważ zostały one zaprojektowane w ten sposób, możemy zobaczyć kilka opcji dostosowywania. Jeśli nie ma nic innego, można by je pomalować, jeśli ma się ochotę na coś bardziej kolorowego.

Porty i połączenia

Z przodu PS5 znajduje się port Hi-Speed USB Type-A i USB Type-C SuperSpeed. Miło jest widzieć, że typ C został zaadoptowany, jeśli tylko tak manipuluje się przy tym cholernym wtykiem, że nigdy więcej nie będziemy mieli do czynienia z czymś takim. Z tyłu znajdują się również dwa porty USB typu A SuperSpeed, co daje w sumie do czterech.

Reszta końcówki urządzenia składa się z portu Ethernet, portu HDMI 2.1 oraz portu zasilania. Nie ma tu żadnej zewnętrznej cegły zasilającej, więc nie musisz się martwić o to, że nigdzie nie leży. Irytujące jest to, że nie ma tu portu optycznego, więc może to być problematyczne w zależności od posiadanego sprzętu audio. Można jednak podłączyć rozgałęźniki optyczne do HDMI, więc jest przynajmniej jakieś obejście.

Należy pamiętać, że wiele telewizorów wymaga aktywacji pewnych ustawień, aby uzyskać dostęp do 4k i HDR. Mój telewizor Panasonic był w tej kwestii bardzo dokuczliwy, ponieważ musiałem zamienić tryby HDMI, które nie odnosiły się nawet do HDR, aby uzyskać jednocześnie dostęp do 4K i HDR. To jest po prostu coś, o czym należy pamiętać.

Sprzęt komputerowy

Pod maską PS5 kryje się poważna technologia, poczynając od 8-rdzeniowego procesora AMD Zen 2 pracującego z prędkością 3,5Ghz. To ogromny skok w górę w stosunku do procesorów poprzedniej generacji. Dodatkowa moc obliczeniowa powinna w końcu pozwolić na znaczną poprawę A.I., a także fizyki i innych dziedzin. Procesor ten jest połączony z niestandardowym procesorem graficznym AMD Radeon RDNA 2, który może taktować do 2,23 Ghz i zapewnia cieniowanie ponad 10-teraflopsów mocy. To bardzo dużo graficznej muskulatury, a także możliwości ray-tracingu, dzięki którym możesz cieszyć się nowym, fantastycznym oświetleniem. Wreszcie, 16GB pamięci RAM uzupełnia system, co sprawia, że karty Good Chrome ślinią się. Cała ta moc jest taka, że PS4 może dostarczyć obraz 4K z wysoką częstotliwością odświeżania obrazu, choć, jak będziemy o tym mówić, nie jest to tak proste jak zdobycie wszystkich gadżetów bez żadnych wyrzeczeń.

Na papierze Microsoft twierdzi, że konsola Xbox Series X jest najpotężniejszą konsolą, jaka kiedykolwiek istniała, jest naprawdę prawdziwa, gdy spojrzy się na surowe liczby. Jednak nie zawsze wszystko jest takie proste, a jak na razie rzeczywistość jest taka, że PS5 dorównuje lub pokonuje Xbox Series X na multiplatformowych tytułach, takich jak Assassin's Creed: Valhalla. Pomyśl o tym jak o samochodzie: dużo mocy jest niesamowite, ale musisz być w stanie dostarczyć felgom całą tę surową siłę, nie tylko kręcąc oponami. W tej chwili to właśnie tutaj wygrywa PS5 - ma mniej surowej mocy, ale całą tę moc dostarcza do opon bardziej efektywnie. Pytanie brzmi, dlaczego? Cóż, według niektórych programistów może to być spowodowane tym, że narzędzia programistyczne Xbox'a pojawiły się dość późno, co oznacza, że mieli mniej czasu na zajęcie się konsolą i właściwe wykorzystanie jej oompha.

Odkładając na bok konsolę vs. konsolę, PS5 to bestia, która ma sporo ciosów, biorąc pod uwagę cenę. Dostarcza ray-tracing, high-framerates i 4k za bardzo rozsądną cenę. Pamiętaj, że jeśli marzyłeś o grze 4k 60FPS, to marzenia te zostaną zniszczone. To nie jest tak naprawdę wina PS5, to po prostu realia dostępnej technologii. Nawet jedne z najpotężniejszych kart graficznych na rynku miałyby problemy z osiągnięciem 4k 60FPS przy włączonym ray-tracingu. I tak zamiast tego mamy tytuły takie jak Spider-Man: Miles Morales i Demon's Souls, które oferują wybór pomiędzy ładniejszą grafiką a 30FPS, lub nieco mniej błyszczącą grafiką przy 60FPS gładkiej jak masło. Osobiście myślę, że po przejściu na 60FPS ciężko jest wrócić, nawet w przypadku tych dodatkowych bitów graficznej seksowności.

Bardzo bym chciał mieć tryb 1440p. Wizualizacja 4K jest ładna, ale szczerze mówiąc różnica między 4k a 1440p nie jest taka duża, a niższa rozdzielczość mogła oznaczać 1440p, 60FPS i ray-tracing w tym samym czasie. Ale 4k brzmi lepiej i jest czymś, co większość ludzi zna, więc sensowne jest, że Sony dążyłoby do gry w 4k.

Skoro już rozmawialiśmy o technice, porozmawiajmy tylko o tym, jak ładnie to wszystko wygląda. Spider-Man: Miles Morales jest całkiem oszałamiający, nawet jeśli cały ten wspaniały ray-tracing trudno jest docenić, gdy bujasz się po mieście, a Big Adventure Sackboy'a jest z pewnością kolorowa, ale prawdziwą wizytówką PS5 są Demon's Souls. Być może jest to remake gry na PS3, ale nigdy nie pomyślałbyś o tym, patrząc na szczerze niedorzeczny poziom szczegółowości. Jeśli ten poziom wierności, szczegółowości i oświetlenia można osiągnąć już na początku życia konsoli, to wyobraźcie sobie, co pojawi się za kilka lat, gdy deweloperzy zaczną naprawdę rozumieć narzędzia, którymi dysponują.

Cała ta moc wymaga poważnego zarządzania ciepłem, w przeciwnym razie ryzykujesz stopienie się konsoli w kałużę plastikowego goo, które byłoby do bani, gdybyś właśnie wydał na nią 350 funtów lub więcej. PS5 posiada dwa wentylatory, które odprowadzają ciepło z maszyny i robią to cholernie dobrze. Trzymaj rękę za PS5 podczas sesji gry, a poczujesz gorące powietrze wypychane do świata zewnętrznego, co jest miłym sposobem na ogrzanie pokoju, jeśli nie będziesz miał kłopotów z włączeniem ogrzewania. Przy tak dużej ilości generowanego ciepła, upewnij się, że trzymasz PS5 w dobrze wentylowanym miejscu, aby nie zasysał z powrotem całego tego gorącego powietrza.

Ci dwaj fani wykonują imponującą pracę utrzymując PS5 prawie bezszelestnie, choć warto zauważyć, że zarówno PS4 jak i Xbox One były cicho w momencie pierwszej premiery. Prawdziwy test będzie miał miejsce za kilka lat, gdy sprzęt zostanie zepchnięty do granic możliwości. Jest jednak jedno zastrzeżenie do mojego doświadczenia: mój PS5 ma zauważalny brzęczyk, który nie zawsze tam jest. Może to być zawodzenie cewki, ale inni ludzie również odkryli, że może to być spowodowane nalepką wewnątrz maszyny, która się poluzowała i uderzyła w wentylator, albo klatką wentylatora, która potrzebuje gumowych o-ringów, aby go wytłumić. Cokolwiek to jest, brzęczenie nie jest zbyt głośne, więc nie martwię się. Ogólnie rzecz biorąc, pochodząc z mojego PS4 Pro, który prawie popełnił samobójstwo podczas gry w Ghost of Tsushimi, cisza na PS5 była absolutnie cudowna.

Moje ostatnie słowo na temat sprzętu jest takie, że podczas gdy ja osobiście lubię mieć dysk, cena wywoławcza za 350 funtów za cyfrową wersję PS5 jest okazyjna. Jeśli nie masz nic przeciwko cyfryzacji, to dostajesz naprawdę imponujące spekulacje na temat pieniędzy.

SSD

Prowadząc do premiery PS5 Sony mocno naciskał na fakt, że to urządzenie będzie korzystać z niestandardowego dysku SSD o pojemności 825 GB, który znacznie skróci czas ładowania. Twierdzenia te są w pełni trafne. Dyski SSD są zadziwiająco szybkie, pasują do wysokiej klasy dysków PC, zapewniając prędkość do 5,5 GB/s. W Spider-Man: Miles Morales, przejście od uderzenia w grę na PS5 do huśtawki po Nowym Jorku zajmuje około 20 sekund, podczas gdy szybka podróż po Nowym Jorku trwa może 2-3 sekundy. Demon's Souls oferuje również niemal natychmiastowy czas szybkiej podróży. Assassin's Creed: Valhalla też jest bardzo szybka, biorąc mniej niż 10 sekund z "kontynuuj" w menu do gry.

Oczywiście, szybka jazda uderza we wszystko. Uruchomienie PS5 z zimna to mniej niż 20 sekund, więc w połączeniu z wskakiwaniem do gry można przejść od włączenia PS5 do grania w grę w dowolnym miejscu od około 30-60 sekund, co rozwala mi głowę. To sprawia, że siadanie do gry jest... łatwiejsze. Wiem, że to brzmi dziwnie, ale czasami jedyne, co mnie powstrzymywało przed graniem w coś, to że nie mogłem sobie pozwolić na rozpalenie konsoli i czekanie, aż się załaduje, a następnie czekanie, aż gra się załaduje. Czy to jest problem z pierwszego świata? Oczywiście, kurwa, że tak, ale przeglądamy tutaj konsolę za 450 funtów, jesteśmy mocno zaangażowani w problematykę pierwszego świata. SSD w PS5 oznacza, że wystarczy wskoczyć na szybkie pięć minut, by poczuć się doskonale.

Ale ta wspaniała, płonąca prędkość ma swoją cenę, mianowicie przestrzeń. Z tego 825 GB, PS5 posiada 667 GB wolnego miejsca, zakładając, że usuniesz dołączony do zestawu Astro's Playroom. To nie jest dużo miejsca do zabawy. Na plusie, SSD pozwala deweloperom na znacznie szybszy dostęp do plików, a to oznacza, że mogą zmniejszyć ogólny rozmiar swoich gier, ale z teksturami 4k i takimi, które teraz stają się normalne, że redukcja może być zrównoważona przez znacznie większe rozmiary tekstur. Czas pokaże.

Pod maską PS5 znajduje się gniazdo, w którym można umieścić dysk SSD w celu zwiększenia dostępnej przestrzeni. Jednak ten slot jest obecnie wyłączony i Sony nie wie, kiedy zostanie włączony. Kiedy tak się stanie, nadal trzeba będzie kupić dysk, który spełnia wymagania firmy Sony dotyczące prędkości, co ma sens, ponieważ niektóre gry będą zaprojektowane z myślą o tej prędkości. Z tego powodu, będziesz musiał wyłuskać znaczną ilość gotówki.

Druga opcja to dysk zewnętrzny, który można podłączyć do tylnej części konsoli, używając jednego z trzech portów USB, które oferuje PS5. Jest jednak pewien haczyk; dysk zewnętrzny może być używany tylko do przechowywania i grania w gry PS4. Choć nie jest to zaskakujące, że nie można uruchomić gry w PS5 z dysku, frustrujące jest to, że nie można użyć dysku zewnętrznego do przechowywania PS5, a następnie przenieść je do konsoli, gdy jest to potrzebne. Mimo to, jeśli masz dużo gier w PS4, w które chcesz grać, dysk zewnętrzny będzie nieocenionym zakupem, chyba że zdarzy się, że będziesz miał doskonałą prędkość pobierania.

Kontroler Dualsense

Uchwyty są bardziej wołowe, dłuższe i mają elegancką krzywiznę, która pięknie leży w moich rękach. Yup, chociaż nowy Dualsense nie pokonuje kontrolera Xbox pod względem erganomiki, to jednak jest wystarczająco wygodny, aby go trzymać. Jest cięższy o 282 g od Dualshock'a 4, ale ta dodatkowa waga jest ładnie wyważona i szczerze mówiąc, sprawia, że Dualsense czuje się bardziej jak produkt premium. Podoba mi się odrobina dryfu w moich kontrolerach. Wykończony jest czarno-białą kolorystyką, która pasuje do samej konsoli i tak jak konsoleta nie jestem jej wielkim fanem wizualnie.

Sony zdecydowało się na zachowanie symetrycznej, analogowej konstrukcji drążka, która jest cechą charakterystyczną ich kontrolerów od czasów oryginalnej Playstation, co jest wstydliwe, ponieważ nadal wolę offsetowy projekt kontrolera Xbox. Ale same przyciski się zmieniły. Teraz, przyciski naśladują ducha Caspera dzięki swojej przezroczystości i przesuwają się dalej niż te w Dualshocku 4, co czyni je mniej skwaszonymi. D-pad przeszedł przez te same zmiany. Podobają mi się te nowe guziki, ponieważ można je wyraźnie poczuć, gdy się je aktywuje. To jak używanie mechanicznej klawiatury, z wyjątkiem głośnych dźwięków klikania, które sprawiają, że sąsiedzi mają do ciebie urazę, a każdy, z kim mieszkasz, chce popełnić morderstwo.

Nieco niezręcznie przycisk PS znajduje się tuż nad przyciskiem wyciszenia, co spowodowało mnóstwo przekleństw pod moim oddechem, gdy przypadkowo trafiłem w niewłaściwy przez 40. pieprzony czas w 5 minut. Ten przycisk wyciszania wynika z faktu, że kontroler ma teraz wbudowany mikrofon, który jest domyślnie włączony, więc pamiętaj o tym, chyba że chcesz ujawnić głębokie, mroczne informacje osobiste w środku meczu wieloosobowego. Jakość mikrofonu jest... w porządku. Jest przekazywalna, ale jeśli będziesz dużo rozmawiać z ludźmi, będziesz chciał dostać zestaw słuchawkowy.

Istnieją pewne obawy związane z odtwarzaniem dźwięku z mikrofonu oraz zmianami w polityce firmy Sony, które umożliwiają użytkownikom przesyłanie nagrań rozmów głosowych, a także zmianami w polityce, które wskazują, że firma Sony i jej partnerzy mają prawo do wykorzystywania Twojego dźwięku i tak dalej do celów reklamowych i innych, bez konieczności informowania Cię o tym.

Touchpad również został przeniesiony do nowej generacji, ale teraz jest biały i ma nawet ładny mały pasek światła RGB biegnący wokół krawędzi. Jest tam. To działa. Ledwo co go użyłem, tak jak na PS4. Ale wydaje się nieco bardziej precyzyjny niż poprzednia generacja.

Jeśli chodzi o belkę świetlną, która była na PS4, to została ona z powrotem zmontowana na Dualsense. Przez co rozumiem, że go nie ma. Mały pasek RGB wokół trackpada jest teraz jedynym oświetleniem na kontrolerze. Co to oznacza dla gier PS VR pozostaje do zobaczenia, ponieważ nie mam już mojej jednostki PS VR do przetestowania. Wiem jednak, że utrata ogromnej latarki PS4 sprawia, że gra w ciemno jest przyjemniejsza.


Dołączony do PS5 jest kopią Astro's Playroom, uroczego małego platformowca, który działa zarówno jako święto wszystkich rzeczy Playstation, jak i jako demo możliwości nowego kontrolera Dualsense. Haptyczne sprzężenia zwrotne to nazwa nowego triku, który ma na celu sprawić, że poczujesz gry, w które grasz. W pracy jest trochę krwawych czarów, ale w zasadzie jest to kontroler dudniący, ale ulepszony i o wiele bardziej szczegółowy. Możesz poczuć kroki swoich bohaterów, a nawet delikatne krople deszczu spadające z nieba. Nie da się tego odpowiednio opisać, ale Astro's Playroom używa go z wielkim efektem, pozwalając poczuć kierunek tupania przeciwnika poprzez wibracje w kontrolerze. Możesz nawet poczuć swoje własne kroki dzięki małym kranom generowanym z każdej strony kontrolera.

Wyzwalacze adaptacyjne są równie fajne w użyciu. Zasadniczo, programiści mogą zaprogramować opór na wyzwalacze, co czyni je trudniejszymi do pociągnięcia. Wracając do Playroomu Astro, możesz wydawać monety na kapsuły, które następnie otwierasz, pociągając za właściwy spust. Mniej więcej w połowie drogi w dół po pociągnięciu za spust pojawia się opór, tak jak gdybyś zamknął rękę wokół puszki. Żeby złamać kapsułę, trzeba przeciągnąć ją przez ten opór, aż nagle ustąpi, tak jak w przypadku zmiażdżenia puszki z koksem. Innym świetnym przykładem jest sytuacja, gdy zamieniasz się w sprężynę w Astro, a pociągnięcie za spust powoduje coraz większy opór przed palcem. W tych adaptacyjnych wyzwalaczach jest wiele potencjalnych niesamowitości i jest mi przykro, że nie miałem okazji zagrać w DiRT 5 czy WRC 9, aby zobaczyć, jak fajne mogą być gry wyścigowe.

Haptyki i wyzwalacze są doskonałe, a gdy są dobrze użyte, mogą wiele wnieść do stołu. Powstaje jednak pytanie, czy twórcy gier wieloplatformowych naprawdę wykorzystają pełny potencjał Dualsense, czy też za rok lub dwa jedyne, co będzie przeszkadzało, to tytuły imprezowe. Nawet Spider-Man: Milles Morales ograniczył użycie haptyków i adaptacyjnych wyzwalaczy do absolutnego minimum, choć doceniam niektóre subtelne akcenty, jak na przykład to, jak wyzwalanie zdolności Jadu Milesa wysyłałoby falowanie po całym kontrolerze.

Wydaję się, że żywotność baterii niewiele się zmieniła. Dostawałem od 8 do 12 godzin w zależności od tego, jak mocno grasz, używając haptyków i wyzwalaczy adaptacyjnych (oba mogą być wyłączone) i czy miałem słuchawki podłączone do kontrolera. Tylko czas pokaże jak dobrze wewnętrzny akumulator poradzi sobie z setkami ładunków.

Tempest Audio

Chociaż marketing Sony chciałby, abyś uwierzył, że ich nowy system audio Tempest 3D jest zupełnie nowy, to nie jest. Dźwięk 3D istnieje już od dłuższego czasu, a ostatnim przykładem jest Dolby Atmos. Jest to próba stworzenia przez Sony czegoś takiego jak Dolby Atmos, które ma na celu odtworzenie niesamowitego dźwięku i dokładną specjalizację. Zasadniczo, Tempest stosuje efekty na dźwięk w czasie rzeczywistym, które starają się oszukać uszy do myślenia dźwięki pochodzą z różnych kierunków, a nie tylko w lewo lub w prawo, jak stereo byłoby normalnie. Trudność polega na tym, że każde ucho jest inne, a to może spowodować, że dźwięk zostanie zrzucony. Aby spróbować z tym walczyć, istnieje 5 ustawień, które można wybrać z tej repliki 5, nadzieja, że własne klapy dźwiękowe będą pasować do jednego z tych 5.

Właściwie to korzystanie z dźwięku 3D jest trochę trudne. Najpierw potrzebna jest para stereofonicznych słuchawek, a następnie trzeba je podłączyć za pomocą kontrolera lub USB. Ale to nie gwarantuje, że będzie to działać prawidłowo, ponieważ ponieważ ludzie zgłaszają, nie wszystkie słuchawki są równe. Istnieje wiele przykładów osób, które doświadczają mocno stłumionego dźwięku do momentu, gdy wyłączą 3D. Może to wynikać z faktu, że kontroler PS5 nie jest w stanie dostarczyć wystarczającej ilości energii do lepszych zestawów słuchawkowych, co skutkuje niską głośnością. A gdy już wszystko to posortujesz, nadal musisz grać w grę kompatybilną z dźwiękiem 3D.

Czy to jest tego warte? Chyba tak. Nie mogę tego porównać do czegoś takiego jak Dolby Atmos, ponieważ nie jestem na tyle bogaty, aby pozwolić sobie na takie ustawienia, ale przetestowałem audio 3D z Arctis Pro Wireless i HyperX Cloud. Dźwięk, który docierał do moich uszu, był nie tylko szczegółowy, ale również zapewniał znakomity dźwięk pozycyjny. Kołysząc się po ulicach w Spider-Manie można było skupić się na dźwięku przejeżdżającego pod spodem samochodu i słuchać jego ruchu z przodu, na dół, za mną. Dźwięk też miał duży zasięg, więc grzmot klaksonu przecinał wszystko inne, zanim zniknął, gdy machałem dalej. Demon's Souls może pochwalić się również zdumiewającą konstrukcją dźwiękową, która doskonale wykorzystuje dźwięk 3D. Co najlepsze, Sony obiecuje, że Tempest będzie w przyszłości kompatybilny z listwami dźwiękowymi, głośnikami, a nawet głośnikami telewizyjnymi.

Użycie PS5

Na Xboksie Microsoft zdecydował się zachować ten sam interfejs, co oznacza, że cała pamięć mięśniowa jest przenoszona prosto na zewnątrz, co sprawia, że nowe konsole są uskokiem do wykorzystania. Ten wybór projektu oznacza jednak, że nowa, błyszcząca konsola nie wydaje się taka nowa. Sony poszły inną drogą, masowo remontując interfejs tak, że wygląda i czuje się zupełnie inaczej. Rezultat sprawia, że PS5 czuje się bardziej wyjątkowy i chłodny i nowy, ale także prowadzi do kilku głupich momentów, w których pamięć mięśni kończy się walką z nową konstrukcją. W interfejsie jest kilka świetnych rzeczy, ale jest też kilka irytujących dziwactw, o których będziemy rozmawiać. Oczywiście, jest to jeden z najtrudniejszych aspektów PS5 do przejrzenia, bo kto wie, co Sony może całkowicie zmienić w najbliższych miesiącach i latach?

Główny ekran ma w sobie trochę DNA PS4, przypominające poprzeczkę multimedialną. Wszystkie twoje ostatnie gry są ustawione w kolejce od lewej do prawej, a po podświetleniu jednej z nich obraz z gry przejmuje większą część ekranu i nawet część muzyki z gry będzie grać. Na przykład Highlight Spider-Man: Miles Morales, a hip-hopowy beat wybuchnie z głośników. Przewijając w dół, możesz sprawdzić konkretne opcje gry, takie jak trofea, wiadomości i inne.

Dostęp do nowego sklepu PSN uzyskuje się również z ekranu głównego, a dzięki nowemu dyskowi SSD i temu, że sklep jest teraz wypiekany w interfejsie, a nie jest osobną aplikacją, szybko się świeci. Sklep PS4 był niewiarygodnie ospały, do tego stopnia, że korzystanie z niego było całkowitą koniecznością. Zaryzykowałem tylko wtedy, gdy miałem na myśli coś konkretnego. Dla porównania, sklep PS5 ładuje się niemal natychmiast, więc o wiele łatwiej jest po prostu wskoczyć i szybko przyjrzeć się najnowszej sprzedaży. Jednak sklep nie jest aż tak bogaty, a jedyne kategorie to PS4, PS5 i PS VR. Wydaje się też, że nie da się znaleźć sprzedaży, która w tej chwili ma być prowadzona w sklepie. Miejmy nadzieję, że Sony będzie pracować nad tym, by sklep był dopasowany do PS4. Na razie wystarczy tylko być dużo, dużo szybciej. Dodatkowo, te straszne prędkości pobierania PSN są teraz znacznie lepsze.

W zakładce Media masz wszystkie swoje media i rozrywkę, a wszystko, co sobie wyobrażasz, jest tam, od Amazon Prime do Spotify. Oszalejcie.

Stuknięcie w przycisk PS w grze przywołuje to, co Sony nazywa centrum dowodzenia, choć niestety nie wydaje się być w stanie uruchomić pociski balistyczne, więc to jest do dupy. Jest to w zasadzie szybkie menu z PS4 i pozwala na szybki dostęp do takich rzeczy, jak pobieranie plików, powiadomienia i tak dalej. W ofercie jest przyzwoity stopień dostosowania, więc możesz wymieniać się pewnymi rzeczami, jeśli chcesz.

W Centrum Kontroli znajduje się również nowy system kart, na który firma Sony mocno naciskała. Mają one wiele różnych zastosowań, takich jak śledzenie postępu w danej misji, a nawet posuwanie się do tego stopnia, że mówi ci, jak długo może trwać dana misja. Grając w Milesa Moralesa miałem zamiar wyłączyć konsolę, ale w trakcie tego procesu spojrzałem na Karty i dowiedziałem się, że następna misja zajmie tylko 5 minut, więc zostałem i zrobiłem to. Kart można nawet użyć, aby wskoczyć bezpośrednio w wyzwania w grze, omijając główne menu gry i ekrany plusków. Astro's Playroom dobrze to wykorzystuje, więc wskakuj i spróbuj pokonać czas Speedrun przyjaciela.

W systemie kart istnieje pewien bardzo fajny potencjał, ale podobnie jak w przypadku nowej funkcji Dualsense, jest on w dużym stopniu uzależniony od deweloperów, którzy z niego korzystają. All Assassin's Creed: Valhalla robi z kartami to twój postęp na drodze do ukończenia całej fabuły i trofeów. To jest to. Podobnie, istnieje nowy system pomocy w grach, z którego deweloperzy mogą korzystać, dostarczając podpowiedzi, wskazówek, a nawet filmów wideo do swoich gier, ale ile firm będzie się tym zajmować za rok lub dwa?

Pewnie to, co mnie łapało, to sposób, w jaki wyłączył pan PS5. Lata i lata pamięci mięśni sprawiają, że trzymam wciśnięty przycisk PS, aż pojawi się menu zasilania, a następnie wybieram albo tryb odpoczynku, albo wyłączam zasilanie. To zgrabny, prosty sposób na robienie rzeczy, ale PS5 całkowicie to zmienia. Zamiast tego, naciskasz przycisk PS, przewijasz do ustawień zasilania i wybierasz to, co chcesz. Długie przytrzymanie przycisku powoduje powrót do ekranu głównego.

Istnieją mniejsze problemy, które mogą być przedmiotem analizy podczas projektowania nowego interfejsu przez Sony. Na przykład, twoja lista znajomych utknęła w dziwnie nazwanej Bazie Gier, a żeby się do nich dostać, trzeba też przewijać ostatnie imprezy. Mówiąc o imprezach, nie ma możliwości sprawdzenia, kto w nich jest, a nawet czy ktoś w ogóle w nich jest, co jest dziwnym przeoczeniem.

Ja też nie jestem fanem sposobu obchodzenia się z trofeami. Zamiast ładnej, łatwej listy trofeów, pojawiają się one teraz w dużych płytkach od lewej do prawej, co sprawia, że szybkie sprawdzanie ich jest bardziej kłopotliwe niż to konieczne.

Jednym z obszarów, w którym Xbox ma dużą zaletę jest funkcja szybkiego wznawiania, która pozwala na zawieszenie do pięciu różnych gier, między którymi można przejść niemal natychmiast. Wyobraź sobie, że grasz w jednego gracza, a następnie przeskakujesz od razu do meczu wieloosobowego, a potem wracasz do gry jednoosobowej, gdy skończysz grać ze swoimi kolegami. To fajna funkcja, której PS5 niestety nie emuluje. Jest jednak pewna wskazówka, że może się pojawić, ponieważ po naciśnięciu przycisku PS możesz wybrać jedną z trzech ostatnio rozegranych gier, korzystając z menu Game Switch.

Ogólnie rzecz biorąc, nowy interfejs jest całkiem niezły. Większość moich problemów z nim po prostu sprowadza się do tego, że jeszcze się do niego nie przyzwyczaiłem. Jestem pewien, że za kilka miesięcy nie będę ciągle mruczał pod nosem, bo zapomniałem gdzie znowu znaleźć moje zrzuty ekranu. Ale w niektórych dziedzinach jest miejsce na poprawę, co jest oczekiwane.

Kompatybilność wsteczna

W przededniu premiery wyjaśnienie Sony, w co można grać na PS5, było w najlepszym wypadku rozmyte. Na szczęście wszystko zostało już wyjaśnione i możesz grać w niemal każdą grę na PS4 na PS5. W rzeczywistości, jeśli masz abonament na PSN, Sony daje ci za darmo mnóstwo niesamowitych gier, takich jak God of War i Until Dawn. Niestety, podczas gdy nowe konsole Xbox mają doskonałą kompatybilność wsteczną aż do oryginalnego Xboksa, PS5 nie pozwala na granie w gry na PS1, PS2 czy PS3 w natywnym trybie, chociaż nadal można korzystać z Playstation Now do strumieniowania starszych tytułów.

Rzeczywiste doświadczenia z gry na PS4 na PS5 będą się różnić. W większości przypadków, jeśli deweloper nie zaktualizuje gry specjalnie pod kątem wykorzystania sprzętu na PS5, to gra będzie zachowywać się w większości przypadków dokładnie tak, jak na PS4. Jeśli framerate został ograniczony do 30FPS to właśnie to dostaniesz, aczkolwiek powinno być o wiele płynniej, gdyż surowa moc PS5 przeciska się przez krople framrate jak sumo wrestling barkujące przez tłum przed McDonaldami. Jeśli gra miała odblokowane framerate lub dynamiczną rozdzielczość, to powinieneś zobaczyć PS5 rozciągające nogi nieco bardziej. Dodatkowo, SSD przyspieszy czas ładowania. Chłopaki z Toms Guide odkryli na przykład, że czasy ładowania dla takich tytułów jak The Last of Us Part 2 i Star Wars: Battlefront 2 zostały przecięte na pół, a God of War ogolił czas o 13 sekund. Wyniki będą się różnić, ale niezależnie od tego, w co grasz na dysku SSD, powinno być to płynniejsze i szybsze doświadczenie.

Jeśli deweloper zdecyduje się wrócić i zaktualizować swoją grę na PS5, wtedy zobaczysz kilka wyników. Na przykład, Ghost of Tsushimi został zaktualizowany, aby działać z płynnością 60FPS, co sprawia, że i tak już doskonała gra jest jeszcze lepsza. Podobnie tytuły takie jak God of War zostały zaktualizowane, dzięki czemu perspektywa powrotu do niektórych starszych gier jest jeszcze bardziej urzekająca.

W międzyczasie wiele gier na PS4 otrzymuje aktualizacje na PS5 za darmo. Ubisoft świetnie sobie z tym radzi, więc jeśli kupisz wersję na PS4 czegoś w rodzaju Watch Dogs: Legion, będziesz mógł uaktualnić ją do lepszej wersji na PS5, gdy dostaniesz nową konsolę. Należy jednak pamiętać, że nie jest to rzecz zlecona przez Sony, więc sposób działania aktualizacji różni się w zależności od firmy. Wystarczy spojrzeć na ostatnią porażkę z Control na przykładzie dewelopera, który zdecydował się nie oferować prostego upgrade'u.

Jedną z czkawek w całej grze na PS4 do PS5, z którą ludzie się zetknęli, jest to, że czasami PS5 pobiera obie wersje gry, zajmując cenne miejsce. Co więcej, ikona oznaczająca wersję na PS5 łatwo myli się z wersją na PS4, więc pojawiło się wiele przykładów przypadkowej gry w wersję na PS4 Spider-Mana: Miles Morales. Na Xboksie system Smart-Delivery bierze pod uwagę konsolę, na której grasz i dostarcza odpowiednią wersję gry. PS5 tego nie robi i choć nie jest to wielka sprawa, to jest to również dziwne przeoczenie projektu. Na pewno miło jest mieć możliwość grania w wersję na PS4, choć nie przychodzi mi do głowy wiele powodów, dla których miałbyś to robić, ale moim zdaniem powinna to być domyślna wersja na PS5.

Więc ostatecznie, kompatybilność wsteczna na PS4 jest dość solidna, choć nie pasuje do Xboksa, gdzie powrót do gry w starsze gry to pestka w porównaniu do systemu Dumb Delivery PS5.

Linia startowa

Co to za nowa konsola bez błyszczących nowych gier do gry na niej? Tutaj sprawy się komplikują, bo wiele osób uwielbia skład gier, a ja jestem trochę bardziej letnia. Wynika to z faktu, że są tylko dwie wyjątkowe gry na Playstation 5, a reszta jest dostępna również na PS4. Astro's Playroom (który jest darmowy) i Demon's Souls to jedyne dwie prawdziwe gry tylko na PS5 - jedna z nich jest darmowa, a druga jest właściwie remake'iem gry na PS3.

Mimo to, Demon's Souls jest graficzną potęgą, która wspaniale prezentuje sprzęt, podczas gdy Astro's Playroom jest słodką, zabawną platformówką, która jest zaskakująco dobra do zabawy. Jest też Spider-Man: Miles Morales, Sackboy's Big Adventure i Bugsnax, które oferują radykalnie różne style gry. Miles Morales udoskonala formułę Spider-Mana na lepsze, Sackboy to po prostu wspaniały sposób na relaks z grafiką, która wygląda tak, jakbyś mógł sięgnąć do nich i ich dotknąć, a Bugsnax może być najbardziej przerażającą grą w historii.

Powiedziałbym, że jeśli chodzi o czyste gry, to nie ma silnego powodu, aby skończyć i dostać teraz PS5, chyba że Demon's Souls jest dla ciebie priorytetem. Cała reszta jest dostępna na sprzęcie ostatniej generacji i choć PS5 bez wątpienia oferuje drastycznie lepsze wrażenia, warto poczekać, aż zaczniemy oglądać kolejne ekskluzywne PS5, jak Ratchet & Clank: Rift in Time, który potrafi właściwie wykorzystać technologię, którą PS5 ukrył pod swoim błyszczącym, krzywym ciałem.

ALE! I to jest wielkie, ale jeśli wskakujesz na Playstation po raz pierwszy, to oczywiście jest to inny przypadek. Subskrybując Playstation Plus, otrzymujesz natychmiastowy dostęp do kolekcji Playstation Plus, która jest wyborem najlepszych dostępnych gier na PS4. Za 7 funtów miesięcznie (i mnóstwo całorocznych ofert abonamentowych w przystępnej cenie) otrzymujesz gry takie jak God of War, The Last of Us, Until Dawn, Ratchet & Clank oraz Days Gone. Dla kogoś, kto przeskakuje z Xboksa lub kogoś, kto po raz pierwszy wchodzi do gry na konsolę, 20 oferowanych gier to kuratela doskonałości, która zapewni setki godzin rozgrywki.